Only 14 minutes to go!

Av 15 minutes of fame, har Pitten antagligen bara 14 kvar. Det publicerade stoffet återfinns här.

Vad hände då denna höstruskiga torsdagseftermiddag?

Jo!
Jag satt och cruisade på motorvägen (motorväg och motorväg, det är 80..) i 90-100. I vanlig ordning en eftermiddag vid femsnåret så är det ganska mycket trafik. Nynnade på "I kissed a girl", samtidigt som jag småpratar med Boden i passagerarsätet (HP och Fejset var inte med pga olika arbetstider på torsdagar) och Tobbe Trollkarl i baksätet. Plötsligt tänds bromsljusena på den svarta V70 som tidigare lett min väg i vänsterfilen. I vanlig ordning lägger jag foten på bromsen och bromsar lite lätt. Att dömma av det snabbt minskande avståndet mellan mig och V70:n så inser jag snabbt att en lätt inbromsning just don't do the trick. Samtidigt börjar Tobbe Trollkarl oma sig:
- "ou ou ou ou!"
Pallnitar. Får hjullåsning på alla fyra hjul (ABS var inte standard på den tid då vår kära 740 tillverkades). Alla som har fått hjullåsning på alla hjulen vet hur svårt det är att styra...
V70:n närmar sig trots Bettans enorma bromsförmåga. Börjar ratta lite smått febrilt åt höger, för att låna en liten bit av högerfilen till inbromsningen. Stannar strax förbi V70:n, men i fel fil.

Just när rökmolnet från våra svarta hjulspår når oss, kommer en tämligen ny Ford Focus och dundrar rakt in i V70:ns ända. Detta skapar en kedjereaktion, så att V70:n skjuts in i den bil som den stannat för från början. Och därefter skjuts den bilen in i nästa. En kedjekrock, med fyra inblandade bilar.

Nu står vi alltså mitt på motorvägen, har en gråtande och smått panikslagen chaffuör i Forden och köerna börjar torna upp sig bakom.

Jag börjar med att försöka lugna ner denna hispiga kvinna i Focusen, som fortfarande sitter och håller i ratten och stortjuter samtidigt som hon försöker få fram stakiga meningar: "Vad ska..*snyft*..*buhu* mamma nu säga *snyft* *snyft*?!"
Därefter får jag lämna en redogörelse på plats och kommer väl få ett samtal från något försäkringsbolag i dagarna.

Turen i oturen är att vi inte hunnit byta till vinterdäck än. Om detta hade varit gjort så hade inbromsningen definitivt inte gått lika galant på den torra asfalten.

Drive safely, använd säkerhetsbälte och stay in school folks!

// Pitten aka Kenny Bräck



Det går inte lika bra för alla med sommardäck...


Kommentarer
Postat av: Bjorne

Skit i Colorado,

kom till Sandviken istallet, sa kan vi ga ut pa lill-puben pa helgerna!



http://www.freeride.se/content/2433/

2008-11-11 @ 04:05:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0