Hemavan - Day one

Ankomst igår kväll klockan 0030. Detta efter 2 timmars shopping på storheden och 20 minuters snurrande i Hemavan eftersom ingen visste var nyckeln till stugan fanns.
Efter lite bastu, ett gäng pilsner och lite äppelkakevin så sov alla gott.


Uppstigning idag vid 0900. Glad i hågen upptäcker jag att Palm-slok redan hookat upp frullen då jag lyckats släpa mig uppför trappan till ovanvåningen. Inte trist!

Efter 1.5 timmes brunch/lunch/frukost var det dags att svida om till ski-gear.
Stugan vi bor i ligger mitt mellan Centrumbacken och Lillprinsen. Dumt nog valde vi att försöka hajka mot backen i riktning mot centrumhuset. Helevete vad jag ångrade det när vi stod i en uppförsbacke bestående av snårig skog och ospårad skare/lössno. XXL:en är inte lätta någonstans. Speciellt inte i uppförslutning fulla med snö. Puh!


Dagen har dock varit najs. Har blivit en hel del pistnötning, men även lite pillow-pops och skogsregerande. För att vara 35 cm (enligt snörapporten) är snön i högzon förvånansvärt bra och det är sällan man går igenom.

Dagens moment var när jag (som stand-in för Frida) och Palm-slok skulle möta upp chefernas chef för Hemavan, Sam, över en lunch. Efter en stunds velande beställer Palm en dagens och jag en bolognese. Palm är snäll nog att betala och jag återgäldar tjänsten genom att ta hans (och mitt) glas och fylla upp det med lingondricka. När jag lämnat glasen på bordet, nynnat på Black eyed peas låt Meet me halfway (har haft den låtjäveln på hjärnan i flera veckor..) samt pillat mig lite i örat så är jag på väg tillbaka mot disken där Palm står. Varför vet jag inte. Jag tar en bricka och en tallrik, och börjar sedan botanisera bland salladen. Därefter langar jag, nynnandes, upp lite klyftpotatis och tänker "Jäklar va najs detta ska bli". Tar sedan sleven med till bean och lägger på rejält med sås. Nu är jag rejält sugen på käket och tar till slut lite gött kött att toppa vinst-tallriken med. Just när jag är som nöjdast med min prestation säger Palm: "Men Pitten, skulle inte du ha en Bolognese?!"
"SNABEL!" blir svaret.
Eftersom jag omöjligtvis kunde göra mig av med min nyförskaffade vinst-tallrik så får jag blinka med hundögonen för personalen som till slut går med på att låta mig äta upp den istället för en bolognese. Tur säger jag. Tankspridd tycker Palm. Jeje.

Nu sitter jag här med en kall Heineken i handen och det börjar vankas mat. Matlag Hyundai lagar pizza damnit!

Över till lite tacky bilder tagna med ris-ajfönen.

Ernst är sjukt nöjd med att borsta tänderna..

 

Platsen där lunch-olyckan skedde.

 

Svenska fjällen. Spetsiga.

 

Av någon märklig anledning syns det att StiL Alpina är on route..


Kommentarer
Postat av: patricia

naaaajzzz

2010-01-26 @ 17:22:21
URL: http://pattiee.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0